Alles wat u moet weten over het loopvlak van de band

Alles wat u moet weten over het loopvlak van de band

jan 26, 2021

Wat is het doel van het bandenprofiel?

Het woord verwijst meestal naar het rubber van de banden die in direct contact komen met de weg. Na verloop van tijd beginnen de banden van elke auto te slijten, waardoor de tractiemogelijkheden en de controle over het rijgedrag worden beperkt. Er is een wijdverspreide praktijk voor het herprofileren van reeds versleten autobanden. 

Everything you need to know about the tyre tread

Als we zeggen "loopvlak" bedoelen we meestal het patroon van de groeven die op het rubber van de ires zijn aangebracht. U kunt voldoen aan de uitdrukkingen "loopvlakpatroon" of gewoon "patroon". Ze verwijzen naar dezelfde betekenis. Eigenlijk zijn groeven iets anders. Ze bevinden zich op het loopvlak. Ze lijken op veel kleine puntjes. U moet zich herinneren wanneer u een nieuwe fiets koopt en de nieuwe banden met veel groeven en spikes ziet.

Welke soorten zijn er?

De banden van de auto zijn gemaakt met een verschillend loopvlak, omdat elk van hen optimale tractie kan bieden in verschillende wegomstandigheden (sneeuw, regen, ijs), seizoenen (winter, zomer) en rijgewoonten (sportracers of comfortabele bestuurders). Er zijn vier hoofdsoorten:

  • Directioneel / Unidirectioneel - dit soort regelt de richting en beweging van het water en helpt om het te ontwrichten van de banden van uw auto. Richtingsgebonden banden moeten van voor naar achter worden gemonteerd. Elke band is gemaakt om optimaal te presteren op hun exacte locatie;

  • Symmetrisch - het is de meest populaire en gespreide soort van alle treden. U kunt het vinden op de meeste gewone auto's, omdat het normaal gesproken geen lawaai maakt en een hoog uithoudingsvermogen biedt. Symmetrische modellen kunnen op verschillende manieren worden gemonteerd, omdat dit een vrij nuttige tactiek is om hun leven te verbeteren;

  • Asymmetrisch - u kunt ze gemakkelijk vinden op uw favoriete sportwagen. Asymmetrische patronen zijn hybride en bevatten veel profielpatronen voor optimale grip en tractie tegelijkertijd op ijzige en gladde wegen en op droge wegen;

  • Directioneel / Asymmetrisch - ze bevatten een V-vormig patroon voor een betere controle van het water en om aquaplaning te voorkomen. Ze zijn ook geschikt voor droge weersomstandigheden, omdat ze optimale tractie en grip bieden.

Hoe de diepte goed te meten

Er zijn vele manieren om de diepte van uw band te meten. U heeft waarschijnlijk wel eens gehoord van de 20 centen test. Het enige wat je moet doen is het muntje in de groef van je band steken met Abraham L.'s hoofd ondersteboven. Als je het kunt zien, is je diepte minder dan 1,6 mm, wat betekent dat het tijd is voor een verandering.

Hoeveel millimeter is wettelijk gezien de minimumdiepte van het loopvlak in het België?

De wettelijke eisen voor de auto's in het België zijn 1,6 mm. Het moet 1,6 mm zijn in meer dan 75% van het gehele oppervlak.

Is het de moeite waard om gebruikte banden te kopen - advies van Tsebanden

U kunt gemakkelijk de reeds gebruikte banden voor uw auto in ongeveer goede staat vinden. Het team van Tsebanden weet dat vooral als u banden gebruikt met een hoge breedte en velg van meer dan 17 inch, het vrij duur is om elk seizoen nieuwe banden te kopen. Maar als het gaat om uw veiligheid, kunt u misschien wat geld besparen op andere dingen en het liever investeren voor uw auto.

In geval van geschil met betrekking tot een online aankoop kunt u de website gebruiken: